Over mountain flights en visiting Khokana en Bungamati

Deze ochtend gaat de Wormholetraveler een mountainflight maken en dient daarvoor reeds om 05:30 AM acte de presence geven. Marina die geen goed gevoel heeft over zo’n vluchtje blijft achter en heeft daardoor een ochtendje vrij want pas vanmiddag gaat het bezoek aan Khokana en Bungamati plaats vinden.

Bij het verzamelen worden ontbijtpakketjes uitgedeeld en gaan we in een luxe taxibus naar het vliegveld van Kathmandu. Iedereen heeft hoge verwachtingen van dit vluchtje want er zal een rondje om de Mount Everest gevlogen worden. Dus camera’s gereed en go pro’s opgeladen. We vliegen met Buddha Air een regionale nepalese vliegtuig maatschappij met een goede reputatie. We zullen gebruik gaan maken van een 16 persoons vliegtuig waarbij iedereen een raam positie heeft en danwel op de heen weg dan wel op de terug weg volledig zicht heeft op de Himalaya’s. We hebben geluk het is een blue bird day…… Onder begeleiding van de gids worden we bij departures afgezet op een parkeerplaats en de gids heeft intussen de boarding kaarten van vlucht nr 100 uitgedeeld aan ons en loopt met ons mee naar de ingang. We hebben het gevoel dat we in een in aanbouw zijnd pand aan het lopen zijn want het staat volledig in de steigers en overal wordt er gewerkt, geboord en getimmerd. De gids doet een deur open en sommeert ons naar binnen te gaan, voordat we het weten zitten we midden in een veiligheidscontrole en is de gids verdwenen. Wij houden het hoofd koel en gaan opzoek naar een balie waar ons vluchtnummer wordt vermeld. Het is een redelijke chaos met mensen die allemaal op zoek zijn naar een balie met hun vluchtnummer. Gelukkig weten we al gauw de balie van Buddha Air te vinden en nemen we plaats in de buurt van deze balie. Na een kwartiertje wachten wordt ons vluchtnummer omgeroepen en lopen we via een controle het platform op waar een voertuig, die de naam bus nauwelijks mag dragen, geparkeerd staat. In deze bus nemen we plaats en verheugen ons want alleen de 10 van onze groep stappen in deze bus.

Vlak voordat de bus wegrijdt krijgen we te horen dat wij in een andere bus moeten stappen. Deze bus zit redelijk vol en de traveler grapt dat onze vlucht redelijk overboekt is gegeven het feit dat we met een 16 seater zouden vliegen.

We rijden naar het vliegtuig toe en als we tot stilstand komen blijkt dat het geen 16 seater is, dit is echt een groot vliegtuig waar meer dan 60 personen in kunnen.

De Wormholetraveler protesteert bij de Red Cap dat ons een 16 seater beloofd is en geen 64 seater. De Red Cap corrigeert de Traveler het is geen 64 seater maar een 72 seater ! De traveler gaat de discussie aan en eist een ander vliegtuig. Toch laten we ons overhalen om aan boord te gaan want we zouden wel allemaal window seats hebben. Eenmaal gaan zitten bleek dat we tegen de motoren aankeken en weinig van de mount everest zouden zien.

We besluiten niet mee te vliegen en verlaten het vliegtuig tot consternatie van de stewardess en de Red Cap. deze verzekert ons dat er een ander vliegtuig voor ons zal klaar staan, alleen moeten we de boarding kaarten omwisselen. Al gauw arriveert er een busje die nieuwe passagiers aan boord brengt en ons mee terug neemt. De Red Cap laat de bus even stoppen bij het stations gebouw en wij denken dat de boardingkaarten worden omgewisseld. Na een paar minuten wachten stapt er een official aan boord die een aantal nepalese commando’s afvuurt richting chauffeur welke de bus in beweging zet. Het lijkt er op dat we richting een ander vliegtuig gaan, we rijden door een wirwar van weggetjes en plotsklaps staan we weer op de parkeerplaats van het vliegveld waar we niet zo lang geleden zijn afgezet. Kortom we zijn gewoon van het vliegveld afgebonjourd. We zijn razend en proberen in contact met de gids en de reisleiding te komen. De gids komt geagiteerd aanlopen en heeft allerlei boute uitspraken dat de CEO van Buddha Air en de CEO van AXIS (VNC Nepal) aan het overleggen zijn. Natuurlijk is dat niet het geval en worden we weer teruggebracht naar het hotel waar de achterblijvers inmiddels op de hoogte zijn van het debacle. Gelukkig heeft het internet voldoende mooie foto’s van de Himalaya’s en daar kunnen we er natuurlijk vast een van gebruiken. Gelukkig hadden we nog niet betaald aan Buddha Air want anders had dat ook nog een heel gevecht geworden.

Mount Everest mountain flight picture

Ineens hebben we tijd over en gaan we nog even wat winkeltjes bezoeken, we bezoeken  onze favoriete juwelier Rajeev Prem die altijd mooie stenen en sieraden in de aanbieding heeft.

Ook drinken we een lekker bakje koffie en pruttelt de Wormholetraveler nog even na over dat vermaledijde Buddha Air.

‘s Middags zoals aangegeven gaan we twee middeleeuwse plaatsjes bezoeken; Khokana en Bungamati

Allereerst bezoeken we Bungamati waar de tempel van Macchindranath het belangrijkste gebouw is. Hier wordt het water aanbeden. Inderdaad is het alsof je in een middeleeuwse stad rondloopt, het is er vuil en de mensen leven op straat. Het geheel is zeer fotogeniek en we schieten plaatje na plaatje.

P1170511 P1170515 P1170519 P1170521 P1170522 P1170526 P1170528 P1170578 P1170573 P1170567 P1170564 P1170561 P1170557 P1170553 P1170551 P1170548 P1170543 P1170540 P1170539 P1170537 P1170530

Na Burgamati bezoeken we Khokana, een traditioneel middeleeuws klein Newari dorp wat ongeveer 8 kilometer zuidelijk van Kathmandu ligt en onaangetast de tijd heeft doorstaan. De boeren van de Newars die hier leven zijn volledig afhankelijk van landbouw en de meeste activiteiten vinden buiten hun dorp plaats. Opnieuw wordt er druk gefotografeerd en de dorpelingen poseren zonder mankeren.

P1170585 P1170636 P1170630 P1170624 P1170621 P1170622 P1170612 P1170608 P1170606 P1170603 P1170596 P1170591 P1170589

De traveler ziet ook nog een rat uit een muur springen en doodgemoedereerd een open winkel in lopen en op z’n gemak bij de vitrine gaan zitten. In Nederland zou dit resulteren in het afsluiten van de wijk en het binnen trekken van de bestrijdingsdienst echter hier kijkt men en gaat door met leven. Inderdaad lijkt het of de tijd heeft stil gestaan, mooi om ook dit stuk van Nepal te zien

De schemer begint in te vallen en we keren terug richting Kathmandu. Deze avond hebben we een gezamenlijk diner want voor een groot deel van de groep gaat het op huis aan de volgende dag. Echter de Traveler en Marina blijven nog een nachtje langer net als Linda en Ger die nog een extra weekje Nepal er aan vast geplakt hebben, de Wormholetraveler en Marina reizen af naar Goa voor nog een weekje India en een weerzien met Laurence.